1670 EUR extra schuld per inwoner tijdens deze legislatuur

Op 31 januari 2018, over deze onderwerpen: Financiën

N-VA heeft in de gemeenteraad zijn bezorgdheid geuit over de financiële toestand van de gemeente. "Er worden te veel grote porjecten op te korte tijd uitgevoerd, waardoor de schulden zich opstapelen", zegt Erik Philibert. Burgemeester Koen T'Sijen (Pro) vindt de kritiek onterecht.

Volgens Philibert leggen 'buitensporige budgetoverschrijdingen' een hypotheek op investeringsprojecten van de volgende legislaturen. "Uiteraard zijn investeringen in onze gemeente nodig en zinvol. Ik denk aan de Alexander Franckstraat, de porpskern van Vremde, sportpark Sneppenbos en binnenkort het Jef Van Hoofplein, het Sint-Bavoplein en de kleuterschool en muziekacademie. Op zich zijn we hier niet tegen. Maar dit investeringstempo leidst tot een financiële catastrofe", waarschuwt Philibert. Volgens Philibert vallen alle grote projecten een pak duurder uit dan eerst gedacht. "Zo is de kostprijs van de heraanleg van het Sint-Bavoplein al verdubbeld nog voor die werken zijn gestart. De heraanleg van de Alexander Franckstraat valt tweeënhalf keer zo duur uit dan voorzien. En de bouw van de muziekschool werd eerst geraamd op 1,5 miljoen euro, maar gaat ons 2,4 miljoen euro kosten. Hetzelfde verhaal bij de nieuwe kleuterschool."

1.670 euro extra schuld per kop

"Aan de nieuwe sporthal hangt een prijskaartje van 12,4 miljoen euro, zonder de aankoop van de grond. De uitrusting van de terreinen heeft zelfs tienmaal meer gekost dan begroot. De globale schuld van de gemeente en het AGB (Autonoom Gemeentebedrijf) stijgt deze legislatuur van 9,5 miljoen euro in 2013 naar een recordbedrag van 31 miljoen euro in 2018. Elke inwoner heeft er deze legislatuur 1.670 euro schulden bijgekregen." Burgemeester Koen T'Sijen (Pro) zegt dat alle investeringsdossiers wel degelijk goed zijn geraamd. Volgens T'Sijen vergelijkt de oppositie de reële uitgaven met gedateerde ramingen uit de meerjarenplanning. "We hebben het investeringstempo opgetrokken naar gemiddeld 3 miljoen euro per jaar", aldus T'Sijen. "Dat is volledig toe te schrijven aan de noodzakelijke bouw van de nieuwe kleuterschool. Dat dossier stond oorspronkelijk immers niet in de meerjarenplanning." "Toch sluiten we deze legislatuur volgend jaar af met een positief budgettair resultaat van iets meer dan 2 miljoen euro. De schulden zijn inderdaad toegenomen, maar het aflossen van kapitaal en interesten blijft nog steeds binnen de perken. Onze financiële situatie is gezind." "Het sportpark kost wel degelijk ruim 10 miljoen euro, zonder btw, en geen 12 miljoen, maar er is wel een krediet van 12 miljoen euro geopend om eventueel te kunnen voldoen aan de btw-plicht, indien het AGB hiervoor geen vrijstelling krijgt". "Verder ben ik ook verbaasd dat N-VA investeringen zoals de hernieuwing van de dorpskern van Vremde en sportpark Sneppenbos nu plots nodig en zinvol vinden. Op de gemeenteraad hebben ze voortdurend tegen deze dossiers gestemd", zo stelt T'Sijen.

(BRON: GVA - 31/01/2018 - Ivg)