Belabberde financiële toestand Boechout : “Bestuur moet zelfs eigendommen verkopen om uit de rode cijfers te blijven”

Op 15 december 2020

De budgetbesprekingen in de gemeenteraad werden recent afgerond. Erik Philibert, gemeenteraadslid van N-VA Boechout-Vremde, nam de Boechoutse cijfers voor 2020-2025 onder de loep en deed de volgende vaststellingen. "Door teveel op korte tijd te investeren in de vorige legislatuur is de totale schuld in Boechout opgelopen naar meer dan 30 miljoen €, oftewel 2.254 € schuld per inwoner in onze gemeente. Wegens de zware afbetalingen op die leningen heeft Boechout eigenlijk geen marge meer om te investeren. De enige manier waarop onze gemeente nog kan investeren is door de verkoop van gemeentelijke eigendommen zoals gronden, huizen,….

"Met een beetje geluk heb je hier en daar ook nog wel eens een éénmalige financiële meevaller zoals een extra dividend, maar daar stopt het dan ook". Aldus gemeenteraadslid Philibert. Patrimonium kan je ook maar één keer verkopen, nadien is het geld op." Voorbeelden van verkopen die het gemeentebestuur wenst te realiseren.:

• De riolering werd verkocht aan Pidpa voor 9 miljoen €.
  • Verkoop van gronden, huizen,…. van de gemeente en het OCMW moet 4 miljoen € opleveren.

Om nog bijkomende inkomsten te genereren gaat het bestuur de kadastrale inkomens (K.I.) van bepaalde woningen laten controleren. Mensen die zelf verbouwd hebben, bijvoorbeeld zonder architect of bouwvergunning en hun K.I. daarbij niet hebben laten herzien, zullen de rekening gepresenteerd krijgen. Hopelijk worden bij deze controles alle privacyregels gerespecteerd.

Men gaat meer dan 1 miljoen € investeren in bos en natuurgebied op 5 jaar tijd. Uiteraard een goede zaak, maar tegen deze erbarmelijke financiële achtergrond van onze gemeente was een betere spreiding van investeringen in de tijd meer opportuun geweest. Het bestuur voert daarbij trouwens een tegenstrijdig beleid: enerzijds meer groen en bos aanleggen, anderzijds 10.000 m² extra bebouwing toelaten aan de Lispersteenweg/Eggerseelstraat/Wolfsput. Ook de samentuin, het Wijveld, in de Eggerseelstraat zal plaats moeten maken voor de bouw van huizen. Er werd de laatste jaren al heel wat gebouwd in Boechout. Onze gemeente mag wat ons betreft haar dorps karakter niet verliezen, daar blijven we als N-VA voor pleiten.

De cijfers werden tijdens de budgetbesprekingen ook veel te positief voorgesteld. De volgende pijnpunten en onduidelijkheden kwamen naar boven.:

• Zo werd voor 2021 een bijdragevermindering van 394.000 € aan de brandweerzone opgenomen in de cijfers, terwijl de brandweerzone tegen deze beslissing beroep heeft aangetekend bij de rechtbank. Die bijdragevermindering mag men pas opnemen wanneer de rechtbank een vonnis heeft geveld. Dat is er vandaag nog niet. Het bedrag werd dan ook te voorbarig opgenomen in de cijfers. Zonder deze bijdragevermindering aan de brandweerzone duikt Boechout volledig in de rode cijfers voor de jaren 2021, 2022, 2023 en 2024. Dit toont de kwetbaarheid van onze gemeentelijke financiën aan.
  • De werkingskosten in het meerjarenbudget werden niet geïndexeerd, wat onrealistisch is. Prijzen stijgen nu eenmaal.
  • De gemeente heeft besloten de grond voor Sneppenbos niet aan te kopen, maar die grond te gaan huren of via erfpacht/opstal te verwerven. Hiervoor werden echter geen kosten opgenomen in de meerjarenbegroting.

Het grootste financiële zorgenkind van onze gemeente, het autonoom gemeentebedrijf (AGB sportpark Sneppenbos), moet structureel winst maken. Anders dreigt een BTW-factuur van 2 miljoen € voor de gemeente Boechout. Daarom past het bestuur allerlei boekhoudkundige truukjes toe om kosten zoveel mogelijk uit het AGB te halen en bij de gemeente in te boeken. Personeelskosten, politiegebouw en crèche op het Midden en de intresten op de lening voor de bouw van de sporthal werden overgedragen naar de gemeente en dus naar al onze inwoners als belastingbetalers. Maar zelfs dan nog zal het sportpark geen winst maken. Men zal ook de tarieven voor sportclubs dus moeten verhogen. Dit lijkt ons geen evidente opgave na de coronacrisis. Het bestuur gaat ook uit Vlaamse middelen, om de Corona-crisis te compenseren voor sport-, jeugd- en cultuurverenigingen, 30.000 € aanwenden om het verlies van de sporthal te compenseren. Ze gaan bovendien uit datzelfde fonds ook een bedrag opzijzetten om pilootprojecten te financieren. Wij vinden dat die middelen integraal naar de verenigingen moeten gaan en moeten gebruikt worden waarvoor ze dienen en niet à la tête du client mogen worden uitgedeeld.

Het bestuur met PRO aan het roer en Groen en CD&V aan de roeispanen, is kampioen in het slecht ramen van investeringen, enkele voorbeelden.:

• De heraanleg van de begraafplaatsen van Boechout en Vremde gaat 2,5 miljoen € kosten. In de meerjarenbegroting 20205-2025 is slechts 260.000 € voorzien. Daar gaat men niet veel mee kunnen heraanleggen. N-VA Boechout-Vremde vraagt meer duidelijkheid rond de planning van deze werken.
  • Fietspaden aanleggen op de Broechemsesteenweg en de Wommelgemsesteenweg vinden we een zeer goede zaak. Deze waren elk op 300.000 € gebudgetteerd. Het fietspad op de Broechemsesteenweg gaat echter 1,4 miljoen € kosten oftewel een slordige 1,1 miljoen € meer dan begroot. Idem voor het fietspad van de Wommelgemsesteenweg dat 800.000 € gaat kosten, oftewel een half miljoen meer.

Het bestuur reserveert ook onvoldoende middelen voor de pensioenen van vastbenoemde personeelsleden en mandatarissen. Dit zal in de toekomst problemen geven.

ANPR camera’s zullen vanaf 2021 ingezet worden om snelheidscontroles uit te voeren. Hopelijk worden deze camera’s ook breder ingezet in de strijd tegen overlast en criminaliteit zoals sluikstorten en inbraken. N-VA is hier al lang vragende partij voor. De laatste jaren wordt er gemiddeld om de 3 à 4 dagen ergens in een woning in Boechout ingebroken. We vinden dit een zeer verontrustend cijfer en pleiten dan ook voor ANPR camera’s op alle invalswegen naar Boechout en Vremde,  aan de tramterminus en op overlastgevoelige plaatsen.

N-VA heeft zich op de gemeenteraad van 14/12/2020 dan ook niet akkoord verklaard met dit financieel erbarmelijk meerjarenplan, en stemde tegen.