Gemeentebestuur Boechout misrekent zich voor €95.000

Op 1 oktober 2019

Op de laatste gemeenteraad werd er door het bestuur verder gegaan met de ontmanteling van het AGB, inclusief de overdracht van gebouwen en bijhorende huurcontracten. ‘Bij de gedetailleerde controle hiervan, moesten we vaststellen dat er een cadeau of een fout inzat van bijna €100.000’, aldus Sven Snyders, fractieleider van N-VA.

Situatieschets: Het huurcontract voor de gelijkvloerse verdieping van het kopgebouw Peckius, waar Carrefour en de dienst burger en Welzijn gelegen zijn, werd eerst door het AGB en nu door de gemeente gehuurd van de NV IMOMO. Het initiële huurcontract liep 27 jaar, startend op 01/01/2017. Het nieuwe huurcontract start op 01/10/2019 en zou voor 25 jaar lopen. Een verlenging dus van 10 maanden, een totale cadeau van 93.563 EURO, zonder indexaties.

Consternatie alom op de gemeenteraad. Het punt werd verdaagd, omwille van de onduidelijkheid. Het bestuur wist zelf niet hoe de vork in de steel zat’, gaat Snyders verder. ‘Het choqueerde me dat enkel onze fractie deze grote en vooral dure fout heeft opgemerkt. Ik ga er dan ook van uit dat het om een fout gaat.’

Snyders gaat verder: 'De gemeente geeft de NV IMOMO al voldoende cadeaus door dit gebouw te huren. Terwijl andere gebouwen, waar de gemeente ook eigenaar van is, leeg blijven staan. Conclusie: 'dit moet stoppen, het wordt tijd dat de gemeente Boechout op een verantwoorde manier omgaat met het geld van de burgers. Daar blijven we als N-VA op hameren.'