Lilse Bergen voortaan provinciaal recreatiedomein dankzij N-VA gedeputeerde Jan De Haes

Op 5 februari 2021

Op 1 januari 2021 nam het Antwerpse provinciebestuur het recreatiedomein De Lilse Bergen definitief over. Het realiseert zo een belangrijke ambitie uit het bestuursakkoord. De Lilse Bergen heeft, zoals alle provinciale recreatiedomeinen, een grote bovenlokale werking die de draagkracht van een lokaal bestuur overstijgt. De overname door de provincie Antwerpen bleek een win-winsituatie. De gemeente Lille behoudt wel een grote betrokkenheid en inspraak in de werking van het domein.

Kwaliteitsvolle recreatie in heel de provincie Antwerpen
“We breiden een van onze kerntaken, namelijk het recreatieve en toeristische aanbod uitwerken en ondersteunen, uit naar alle Antwerpse regio’s”, zegt gedeputeerde voor Recreatie- en Groendomeinen Jan de Haes. “Met het Zilvermeer in de Zuiderkempen, De Nekker in het Mechelse, De Schorre in het Scheldeland en dan nu De Lilse Bergen in de Noorderkempen, is er over de hele provincie een gegarandeerd kwalitatief aanbod met sterke infrastructuur voor recreatie en toerisme.”

Nog meer genieten
De komende jaren voorziet het provinciebestuur jaarlijks 400.000 euro voor het domein, bovenop een eenmalige investering van 1,5 miljoen euro in gebouwen en infrastructuur. Het moet het recreatiedomein toelaten om naast de goed draaiende orde van de dag verder te groeien en te moderniseren. “Het aanbod blijft zo breed en aantrekkelijk als het altijd was”, aldus Jan de Haes. “De zwemvijver, speeltuinen en camping worden vanaf nu stelselmatig gerenoveerd en uitgebreid waar nodig. Deze nieuwe situatie zorgt voor een nog beter domein, waar het nog meer genieten zal zijn.”

Een korte geschiedenis van De Lilse Bergen

Bij de aanleg van de E34 kwam er op het grondgebied van de gemeente Lille een terrein vrij van 51 hectare, met een waterplas van 9 hectare. De Lilse Bergen – een recreatiedomein met camping – opende op 1 juli 1981 de deuren voor het publiek. Gemiddeld komen er jaarlijks ongeveer 110.000 bezoekers naar de dagrecreatie (strand en speeltuinen) en zijn er naar schatting 2.500 kampeerders.