Sven Snyders

Sven werd op 14 september 1981 geboren als tweede kind van Ann Keersmaekers en Robert Snyders. Beide Boechoutenaren die elkaar in de scouts leerden kennen. Hij heeft een oudere zus, Inge en een jongere broer, Kevin. Een groot deel van zijn familie woont nog steeds in Boechout of vlakbij. En dat is maar goed ook, want Sven is een echte familiemens. Zijn beide grootmoeders zijn nog in leven en wonen nog steeds in Boechout.

Zijn middelbaar deed Sven eerst in het collega van Lier (Sint-Gummarus) en dan aan de PIVA in Anwerpen. Hij studeerde namelijk af als beenhouwer. Daarna ging Sven Marketing studeren aan de Karel De Grote Hogeschool. In de zomer van het jaar 2000 trof het noodlot het gezin. Zeer plots overleed de mama van Sven. Dit heeft een groot litteken nagelaten in de familie, maar heeft ook de band versterkt. Nog steeds gaat Sven wekelijk het graf van zijn mama bezoeken op de begraafplaats van Boechout.

Sven, of beter Baloe, was ook verschillende jaren actief binnen scouting. Zowel lokaal, in Boechout, als nationaal, in het verbond van Scouts en Gidsen Vlaanderen. Hij was in Boechout lid van zijn eerste jaar kapoen tot Jins en werd dan leider. Hij heeft er een carrière van 7 jaar als leider opzitten. Hij gaf leiding aan de welpen, jongverkenners, jins en was ook groepsleider. Verder was hij Nationaal actief. Sven was hier districtscommissaris en Commissaris Hopper Winkel. Ook nationaal staat hij bekend als Baloe, omdat hij daar ook meer dan 10 jaar actief was en nog steeds is. Na verschillende jaren lid te zijn geweest van de algemene vergadering (de verbondsraad) en de raad van bestuur (het verbondsbestuur) heeft hij mee vorm kunnen geven aan deze organisatie en haar toekomst. Nu is hij enkel nog lid van de commissie Hopper Winkel en kookt hij elk jaar op Herfstontmoeting.

Reeds verschillende jaren is Sven lid van Marnixring Internationale Serviceclub. Meer bepaald van de ring Vlaemsch Hooft. Hij is daar ook al enkele keren bestuurslid geweest. Op deze moment is hij daar ook voorzitter. Deze organisatie heeft tot doel de Vlaamse en Nederlandse cultuurgemeenschap te ondersteunen en versterken.

Sinds 2 jaar is Sven ook lid van een kookclub. Corps Culinair International is een internationale kookclub met afdelingen in vele landen, steden en gemeenten. Het is echt culinair genieten voor Sven.

In Boechout stond Sven ook mee aan de wieg van ‘de Boechoutse’ een studentenvereniging, waar hij tot op de dag van vandaag nog lid van is. Hij was 2 jaar lid van het praesidium en is een fier stichtend lid van deze succesvolle vereniging.

Professioneel is Sven voornamelijk actief geweest in de retail. Eerst bij Delhaize, dan via Aveve, Carrefour en nu bij Renmans. Hij nam hier verschillende verantwoordelijkheden op.

In 2008 werd Sven lid van N-VA. Gewoon lid, steunend en niet actief. Al snel kriebelde het om meer te doen en werd hij dan ook gecoöpteerd in het bestuur. Toen er in 2010 bestuursverkiezingen werden georganiseerd stelde hij zich kandidaat als voorzitter. Sven werd toen unaniem verkozen voor zijn eerste mandaat als voorzitter. Hij stond hiermee dan ook aan de wieg van de professionalisering van de afdeling Boechout-Vremde.

Sven bleef voorzitter tot recent, hij werd 2 keer herverkozen. Hij leidde de partij in 2012 naar de verkiezingen. De N-VA was hier de sterkst groeiende partij. Ze gingen van 1 naar 7 zetels. Bij deze verkiezingen haalde hij van op de derde plaats een goed resultaat en werd hij rechtsreeks verkozen als gemeenteraadslid. Sven zetelt sinds 2013 in de gemeenteraad van Boechout en Vremde. Ook in 2018 leidde hij de partij door de verkiezingen. Sinds 2019 gaf hij het voorzittersschap door aan Thomas Van Herbruggen.

Hij volgt voor N-VA verschillende dossiers op en is lid van zowel de milieuraad, als de jeugdraad.

Sven wil samen met de N-VA werken aan een beter Boechout en  Vremde. Waar de juiste keuzes worden gemaakt. Niet een Boechout dat men langs alle kanten volbouwt, zonder de nodige begeleidende maatregelen te treffen. Sven is zeer bekommerd om het groene van onze gemeente, maar ook om de leefbaarheid. Voldoende parkeerplaatsen, gaan hier hand in hand met volwaardige fietspaden. Verkeersveiligheid is een stokpaardje, hij is flagrant tegen het gebruik van fietsers als verkeersremmers, via fietsstraten of fietssuggestiestroken.

Hij is ook begaan met het gevarieerde verenigingsleven dat onze gemeente zo rijk maakt en wil dat de gemeente hierin voornamelijk faciliteert, zonder de factuur door te schuiven.

Sven kom je vaak in Boechout en Vremde tegen. Op activiteiten van verenigingen, op café of gewoon al wandelend. In Vremde, als hij zijn vader en/of zijn broer met diens gezin gaat bezoeken of in Boechout met zijn vele vrienden. Sven staat altijd klaar om een gesprek aan te knopen.

In zijn vrije tijd luistert hij graag muziek, kookt en eet hij graag, leest een boek of drinkt een glas. Verder houdt hij ervan om uitstappen te doen met zijn beste vriendin, Greet. Van etentjes, over gezellige avondjes, naar citytrips en reisjes.

Sven wil meewerken aan een beter en mooier Boechout en Vremde is een beter en mooier Vlaanderen in een beter en mooier Europa.