Budget Boechout-Vremde 2010 'deel 2'

Op 6 september 2010

De financiële toekomst van onze gemeente: meer dan zorgwekkend!

Het huidige college van burgemeester en schepenen doet alsof er niets aan de hand is. Voor de bestuursmeerderheid van sp.a-PRO-CD&V-Groen! is er geen vuiltje aan de lucht. Maar de financiële toekomst van Boechout-Vremde is niet rooskleurig.

Eerst en vooral stellen we vast dat de federale overheid de geïnde belastingen nogmaals met vertraging zal doorstorten. In een tijdsspanne van vijf jaar zal ze immers 22 à 25 miljard euro moeten besparen. Het gaat
hier om een oud zeer waar de gemeente zelf niets aan kan veranderen. Maar het is wel haar plicht om rekening te houden met de gevolgen.

Uit artikelen in kranten en vakliteratuur blijkt dat vele, zo niet alle, gemeenten in financiële problemen zullen komen op korte of halflange termijn. In plaats van nu reeds de nodige voorzieningen te treffen, doet het Boechoutse college van burgemeester en schepenen echter alsof er helemaal niets aan de hand is ...

ONGEBREIDELDE UITGAVEN
De N-VA dringt er al enkele jaren op aan om enige bedachtzaamheid en spaarzaamheid aan de dag te leggen, maar het college blijft potdoof. Dit blijkt onder andere uit de ongebreidelde stroom van aanwervingen.

Het huidige bestuur van SPA-PRO-CD&VGroen! blijft bovendien maar projecten de wereld insturen. Nochtans weet men nu al dat die omwille van financiële beperkingen niet zullen doorgaan. Denk maar aan de heraanleg van de Frans Segerstraat en de stationsomgeving, de dorpskern van Boechout en die van Vremde.

BULKA-PROJECT: ONGERIJMD EN ONBETAALBAAR?
Voor het Bulka-project schrijft het gemeentebestuur maar liefst 5 000 euro in voor het maken van een studie. Eigenaardig. Want eerst breekt men de loodsen af, waardoor de verenigingen op straat komen te staan, en pas daarna laat men een studie maken om na te gaan wat men met de vrijgekomen ruimte gaat doen. Dat is niet alleen een ongerijmde werkwijze: de grote hamvraag blijft of de middelen hiertoe wel beschikbaar zijn.

Het huidige college zou zichzelf en de bevolking een grote dienst bewijzen door klaar en duidelijk te stellen wat nog wel kan en wat er helemaal niet meer uitvoerbaar is. Vanuit de oppositie zet de N-VA zich dan ook  continu in om hierover op de gemeenteraden regelmatig vragen te stellen.