Gemeente tegen verbindingsweg R11/N10

Op 3 mei 2013

Het gemeentebestuur vreest dat na de ondertunneling van de Krijgsbaan en het aanleggen van een verbindingsweg, de plannen voor de R11bis niet worden uitgevoerd.

Op 22 april nodigde de gouverneur de lokale besturen op een infosessie rond de projectenPoort Oost uit. Ook de Vlaamse ministers Muyters (N-VA) en Crevits (CD&V) waren aanwezig. Projecten die aan bod kwamen, waren de Oosterweelverbinding, de werken aan de R11bis aan de Krijgsbaan, de aanleg van de A102 en de tweede spoorontsluiting. Wat burgemeester T'Sijen (PRO) ten zeerste verontrustte, was dat de plannen bestaan om eerst de Rv (de verbindingsweg tussen de R11 - Krijgsbaan - en de N10 of Provinciesteenweg) aan te leggen en dan de R11bis.

Verborgen agenda

'Ik wil hier waarschuwen voor een verborgen politieke agenda, namelijk het uitvoeren van een ondertunneling van de Krijgsbaan voor de luchthaven van Deurne, het aanleggen van een verbindingsweg en de niet-uitvoering van de R11bis door geldgebrek,' zegt T'Sijen. 'Het moet een én/én-verhaal worden, anders wordt Boechout gedegradeerd tot de ring rond Mortsel en Borsbeek. Ik zal mij hiertegen met alle middelen verzetten. Boechout geeft op basis van de voorliggende informatie geen groen licht aan de verbindingsweg.' De burgemeester vindt overigens dat de verbindingsweg Rv zo ver mogelijk richting Borsbeek gerealiseerd moet worden en niet nabij Capenberg. Leen Van den Eeden (Groen) merkt op dat het aanzuigeffect van het  verkeer uit andere gemeenten niet onderzocht is en dat de data van het onderzoek niet geactualiseerd waren. Fred Entbrouxk (N-VA) is wel voorstander van de Rv. 'Het gemeentebestuur lijkt deze plannen bewust te dwarsbomen', meent hij. 'Het ziet nog liever het verkeer vastlopen, dan een oplossing te bieden voor het fileprobleem.' Daarmee treedt hij het standpunt van de Vlaamse regering bij. De stedenbouwkundige vergunning voor de Rv is voor 2016 gepland, de uitvoering van de werken in 2017-2018. (kcl)