Gemeente wil niet weten van verbindingsweg Mortsel-Borsbeek

Op 23 mei 2013

Het gemeentebestuur wil geen verbindingsweg tussen de N10 en de Krijgsbaan als de plannen voor de aanleg van de R11bis niet worden uitgevoerd. "Anders komt de solidariteit met de buurgemeenten in het gedrang", zegt burgemeester Koen T'Sijen (Pro).

De plannen om eerst de verbinding tussen de Provinciesteenweg en de Krijgsbaan aan te leggen en dan pas de R11bis, vallen bij het gemeentebestuur niet in goede aarde. "Ik waarschuw voor een verborgen politieke agenda om eerst de verbindingsweg te realiseren en dan de plannen voor de R11bis niet uit te voeren wegens geldgebrek", zegt T'Sijen. "Mijn aanvoelen is dat de R11bis er nooit zal komen. Dan willen we ook geen verbindingsweg. Anders wordt Boechout gedegradeerd tot een ring rond Mortsel en Borsbeek en daar verzet ik mij met alle middelen tegen. Voor Mortsel en Borsbeek is die weg wellicht goed, maar voor onze gemeente is hij nefast. De files zullen zich verplaatsen en het kruispunt Provinciesteenweg- Borsbeeksesteenweg wordt nog drukker." Het gemeentebestuur vreest het aanzuigeffect van extra verkeer uit naburige gemeenten en veel meer sluipverkeer. "Het verkeer op de Borsbeeksesteenweg zal een uitweg zoeken in de Spokenhofstraat en de Gillegomwijk, waar de situatie al onhoudbaar is."

Oppositiefractie N-VA is wel voor. "Het zou al een verlichting zijn voor al wie van Boechout naar Antwerpen of de E34 rijdt, al kan het maar een deel van de oplossing zijn", zegt raadslid Annelies Veron.

De stedenbouwkundige vergunning wordt verwacht in 2016. Ten vroegste in 2017 kan het werk starten. lvG