Kiezen tussen fietspad of parkeerplaats bij heraanleg dorpskern Vremde

Op 27 februari 2013

Boechout N-VA vroeg tijdens de laatste gemeenteraad of het aantal parkeerplaatsen in Vremde wel zal volstaan na de heraanleg van de dorpskern; de partij is tevens voorstander van fietspaden.

De nieuwe parkeerplaatsen in de dorpskern van Vremde -146 volgens het huidige plan en dus meer dan voordien- zijn volgens Christel Naenen (N-VA) gepland op de verkeerde locatie. 'De bestaande parkeerplaatsen zijn verspreid over de hele dorpskern, van de Boomkensstraat tot de Weverstraat. In het nieuwe ontwerpplan zou het grootste aantal parkeerplaatsen naast en achter de Wigwam voorzien worden. In de zone 30 van de Weverstraat komen slechts zes plaatsen, op de Dorpsplaats twintig', maakte ze de rekening. Naar haar mening ontbreekt het aan parkeerplaatsen voor bezoekers aan parochiezaal Den Boom, de middenstand, de kerk, het voetbalplein, de Wigwam en voor het brengen en ophalen van schoolkinderen. Ze merkte op dat deze parkeerplaatsen te ver verwijderd zijn voor de meeste buurtbewoners en vroeg om in de Smishoek in een aantal plaatsen te voorzien. Van het plein voor de school moet volgens haar een verkeersluwe in plaats van een verkeersvrije zone gemaakt worden, met een kiss and ride-zone voor de schoolingang. Ten slotte betreurde ze dat het bestuur de voorkeur gaf aan fietssuggestiestroken ten nadele van volwaardige fietspaden.

Verschillende visie

Koen T'Sijen (PRO) maakte duidelijk dat het aantal parkeerplaatsen met 25 zou verminderen in de Boomkensstraat en met 12 op de Dorpsplaats, indien voor fietspaden zou gekozen worden. Het aantal plaatsen is in het plan meer verspreid over de hele dorpskern, zodat die ook een kwalitatieve invulling krijgt. In de Smishoek zal geparkeerd mogen worden, maar wordt niet in parkeervakken voorzien. De burgemeester noteerde dat hij 'volledig van visie verschilt als het gaat over het creëren van een gezellig plein tussen de school en de kerk. In feite is de hele dorpsplaats een kiss and ride-zone: ouders kunnen overal stoppen rond de Dries om hun kinderen te laten uitstappen en deze kunnen veilig naar de school. Welk dorp wilt u: een voor de mensen of een voor de auto's', was zijn slotvraag. (kcl)