N-VA wil veiligere heraanleg dorpskern Vremde

Op 23 maart 2013

De N-VA is tevreden dat het gemeentebestuur gehoor geeft aan haar opmerkingen dat er bij de heraanleg van de dorpskern van Vremde te weinig parkeerplaatsen zijn voorzien ter hoogte van de zone-30 in de Weverstraat. De verkeersveiligheid voor de fietsers en de schoolgaande jeugd blijft echter een probleem. Op de gemeenteraad van 25 maart presenteert de N-VA-fractie haar voorstellen voor een veiligere dorpskern.

22 extra parkeerplaatsen
Tijdens de laatste bewonersvergadering van 21 januari werden door het gemeentebestuur de nieuwe plannen voor de Weverstraat voorgesteld. Op een volgende gemeenteraad wees de N-VA op een groot te kort aan parkeerplaatsen ter hoogte van Weverstraat zone-30 en de aansluiting met Dorpsplaats. Met 22 extra parkeerplaatsen komt het gemeentebestuur nu, na tussenkomst van NVA, tegemoet aan de wens van de lokale bevolking en middenstand.

Kiss-en-ride zone ontbreekt
In het huidig ontwerpplan is gekozen voor een zone-30 met fietssuggestiestroken. De N-VA vindt dat er nog veiligere opties zijn voor de fietsers en de schoolgaande jeugd. De N-VA mist in dit ontwerp bijvoorbeeld een duidelijk afgelijnde en veilige kiss-en-ride zone. Het tijdens de ochtendspits openstellen van het verkeersluwe plein voor de school en deze in te richten als kiss-en-ride zone, verhoogt de veiligheid van voetgangers en fietsers. “Door een eenrichtingsverkeer te voorzien blijft het open-pleingevoel behouden, maar de fietssuggestiestroken in de dorpskern blijven gevrijwaard van wildparkeerders en openslaande autoportieren”, verduidelijkt Christel Naenen van N-VA.

N-VA wil volwaardig fietspad
Verder wil de N-VA een volwaardig fietspad op de as Lindelei-Dorpsplaats-Boomkensstraat. “Deze as is een druk bereden fietsroute voor vele Vremdese schoolkinderen en doorgaand fietsverkeer van en naar Boechout. Met een volwaardig fietspad gaan we ook hier voor een hogere veiligheid en is zeker een beter alternatief voor de nu gekozen fietssuggestiestroken”, aldus Christel Naenen van N-VA.