Openbaarheid van bestuur / verslaggeving gemeenteraad

Op 28 maart 2011
Openbaarheid van bestuur / verslaggeving gemeenteraad

In het collegeverslag van 7 feb  wordt melding gemaakt van het verslag van het laatste managementteam 27 jan.  jl.  Op de vraag van het managementteam om het verslag van de gemeenteraad te publiceren op de webstek van Boechout wordt door het bestuur niet ingegaan.

En waarom dan wel niet ?

Als tegenvoorstel wordt gezegd dat de tekst van het forum ook op de webstek zou kunnen verschijnen.  Maar : er wordt niet bijgezegd dat deze tekst tamelijk gekleurd wordt weergegeven en dat er in het forum absoluut geen melding wordt gemaakt van de soms toch wel verschillende ( soms minder positieve ) invalshoeken die wij oppositieleden geven bij de verschillende agendapunten die aan bod komen.  Soms ook schriftelijk.

Zo ook de verslaggeving over de interpellaties.  Niet alle interpellaties worden weergegeven.  Het bestuur selecteert zelf welke interpellaties zij interessant genoeg vindt om aan de Boechoutse bevolking mee te delen.  De anderen krijgen hooguit een melding van de titel van hun interpellatie mee in het forum.  Van censuur gesproken …

Daarom zou een volledige uitgebreide verslaggeving, inclusief de publicatie van ALLE interpellaties en tussenkomsten uit de gemeenteraad op de webstek van Boechout een uitstekend middel zijn om de bevolking te informeren van wat er reilt en zeilt in de gemeente,  ook bij de oppositie.  Het is dan aan de bevolking zelf om uit te maken of ze de interpellatie interessant genoeg vindt om ze volledig te willen lezen of niet.

Daarom mijn vraag om deze motie te willen steunen :

Het gemeentebestuur van Boechout steunt het initiatief om alle gemeenteraadsverslagen in uitgebreide vorm op de webstek te zetten.  Deze informatie is dan toegankelijk voor iedereen en is tevens een eenvoudige manier om historische informatie over de gemeenteraadsverslagen uit het verleden op een gemakkelijke wijze terug te vinden.

De voltallige gemeenteraad kon akkoord gaan met dit voorstel en vanaf nu kan dus iedereen de uitgebreide verslaggeving + interpellaties met antwoorden van de schepenen consulteren op de website van Boechout-Vremde.