Politiezone Minos met afgeslankt kader

Op 1 maart 2013

Politiezone Minos wil afslanken. Het kader voorziet in 135 mensen. Om de begroting sluitend te krijgen zou men mensen die op rust gaan niet vervangen.

Eind januari werd de politieraad geïnstalleerd, waar de korpsoverste de leden inlichtte over de penibele situatie waarin de politiezone Minos (Boechout, Borsbeek, Mortsel, Wijnegem en Wommelgem) zich bevindt. Het kader voorziet in 145 mensen die inzetbaar zouden moeten zijn, maar Minos doet het de laatste jaren met 135 personen. Boechout schrijft ruim een miljoen euro in voor de politiezone, maar om de begroting sluitend te krijgen zou men de mensen die met rust gaan niet meer vervangen: bijgevolg zou het aantal effectieven van 135 naar 128 dalen.

Fred Entbrouxk (N-VA) had bedenkingen bij deze cijfers: 'Als men het nu met 128 mensen moet stellen, waarom kon dit dan niet in het verleden,' vroeg hij zich af. Tevens merkte hij op dat een gedetacheerde commissaris niet vervangen werd, waaruit de N-VA-fractieleider concludeerde of deze commissaris dan definitief van het kader geschrapt kon worden.

Burgemeester Koen T'Sijen (PRO) gaf aan dat de begroting van de politiezone Minos in 135 mensen voorziet. De gedetacheerde commissaris stelde de doelstellingen en actieplannen voor het zonaal veiligheidsplan op. Hij wordt vervangen door een andere commissaris binnen de zone.

Entbrouxk suggereerde of niet gedacht kon worden aan een vorm van loonsinlevering, om met de bereikte besparingen de zeven personeelsleden aan het werk te kunnen houden. Hij meende verder dat de fusie van politiezones met een versneld tempo uitgewerkt moet worden. Koen T'Sijen was het niet eens met de loonsinlevering zoals N-VA die voorstelde en verklaarde dat de lonen op federaal niveau bepaald worden. Het gemeentebestuur is wel voorstander van een fusie van de politiezones om de prioriteiten te kunnen realiseren. (kcl)