Bestuursnota Boechout-Vremde: een voorstelling van het toekomstige bestuurplan en de invloedselementen vanuit onze N-VA fractie.

Op 14 mei 2019

Op 13/05/2019 werd de beleidsnota 2019-2025 voor Boechout-Vremde voorgesteld. De nota vormt de nieuwe bestuurlijke ruggengraat voor het gemeentebestuur in de komende legislatuur. Als grootste oppositie partij in ons dorp hebben wij de beleidsnota dan ook zeer aandachtig doorgenomen en bestudeerd. Wij als fractie dan ook maar liefst 63 amendementen om de volgens ons nodige aanpassingen en bijsturingen te doen aan de beleidsnota.

Fractieleider Sven Snyders legt uit: “We kijken terug op een stevig werk maar zijn we als fractie tevreden over de constructieve discussies die we met de meerderheidspartijen in de gemeenteraad hebben kunnen voeren. Veel van onze voorstellen werden opgenomen in de finale beleidsnota zodat er ook accenten van N-VA werden opgenomen.”

We lijsten dan ook graag de belangrijkste besproken amendementen voor u op, tevens met de vermelding welke wel en niet in de beleidsnota zijn beland.

Aanvaard:

-De digitale dienstverlening staat duidelijk omschreven in de nota. De mogelijkheden tot elektronische diensten dienen uitgewerkt te worden door het gemeentebestuur. Hierbij zijn wij tevreden dat het gemeentebestuur ons amendement tot het toevoegen van een digitaal loket aanvaard heeft.

- Waar de nota bij woonkwaliteit de aandacht legt op buitenruimte, fietsenstallingen en gemeenschappelijke tuinen, keken wij ook naar het aanbod van voldoende parkeerplaatsen per wooneenheid. Dit is volgens ons essentieel om parkeermogelijkheden blijvend te voorzien en de parkeerdruk weg te halen van het openbare domein. Deze toevoeging aan de bouwcode werd door de meerderheid ondersteund. Dit voorstel kadert in het verlagen van de parkeerdruk in onze gemeente. Bijkomende aandacht voor de verlaging van de parkeerdruk op het openbaar domein is echter afwezig in de beleidsnota.

- De N-VA had steeds de intentie om het recyclage park aan Sneppenbos te behouden, dit was zelfs een speerpunt in onze campagne van afgelopen oktober. Het behoud van een recyclagepark op het gemeentelijk domein werd aanvaard door de meerderheid, tot onze grote vreugde. Het bestuur bevestigde wel niet dat de huidige locatie aan het Sneppenbos behouden zal blijven. Voor ons blijft deze locatie wel belangrijk en moeten we deze behouden.

- Het bestuur volgt ons initiatief tot het verbeteren van de deelmobiliteit. Hierbij wordt gekeken naar ons pleidooi voor meer deelsystemen, zoals fietsen en personenwagens, die ook niet perse elektrisch hoeven te zijn.

- Het gemeentebestuur ondersteunt onze vraag tot bijkomende financiering voor het aanleggen en onderhouden van fietspaden en straten in Boechout-Vremde. Hierbij legden wij ook de nadruk op de heraanleg van de Dr. Theo. Tutstraat, die dringend nodig is.

- De N-VA wenst extra aandacht te plaatsen bij het gebruik van recycleerbare bekers bij gemeentelijke evenementen. De meerderheid kon zich achter dit voorstel vinden.

- Bij de thematiek armoedebestrijding wenst het nieuwe gemeentebestuur de intentie te benadrukken om rechten automatisch toe te kennen aan degen die hier nood aan hebben. Hierbij wensen wij de nodige plichten aan tegenover stellen. Rechten zonder plichten is namelijk van uitermate belang bij de aanpak van armoedebestrijding. Wij zijn dan ook blij dat deze kleine, maar oh zo belangrijke bepaling aanvaard werd.

Niet aanvaard:

- Ons voorstel om tot nader onderzoek te komen welke lang leegstaande panden er bestaan in Boechout en welke afgebroken kunnen worden om de open ruimte te vrijwaren werd niet aanvaard. De nota blijft beperkt tot een halt toeroepen aan het aansnijden of ontwikkelen van inbreidingsgebieden in woongebieden, zonder daar heel concrete stappen aan te koppelen.

- De N-VA vroeg verduidelijking en een omzetting naar ruimtelijk beleid in verband met de glastuinbouw in Boechout-Vremde. We blijven als fractie bij het standpunt dat we op termijn verordenend te werk moeten gaan zodat vooral onze lokale glastuinbouwers in onze gemeente de nodige kansen krijgen om hier investeringen te doen zonder interferentie van andere soorten landbouwbedrijven die van buitenaf komen. Zoals bijvoorbeeld veetelers (varkens) en pluimveetelers uit Nederland die voor heel wat druk zorgen voor openruimte landbouwgebieden in het noorden van de provincie Antwerpen. Geen verordenende richtlijnen werden aangenomen.

- De N-VA wil de aanleg van fietsstraten zoveel mogelijk vermijden en uitgaan van een infrastructuur die voor elke modi een plek en antwoord biedt. Het gemeentebestuur zal op dit punt echter verdergaan en verscheidene straten als fietsstraat organiseren. Het bestuur zal echter een ruimere organisatie van fietsstraten invoeren in ons dorp. Een fietsstraat kan slechts een middel zijn wanneer het aanleggen van een degelijk fietspad niet mogelijk is, maar is wat ons betreft nooit een doel op zich.

- Het AGB oftewel Autonoom gemeentebedrijf blijft behouden. Dit heeft voor onze gemeente geen enkele waarde meer en werd reeds geruime tijd van zijn voornaamste taken ontheven. Men behoud echter het AGB, wat de gemeentelijke organisatie blijft verzwaren.