Boechout alsmaar dieper in de rode cijfers

Op 23 september 2019

Omdat we al jaren geconfronteerd worden met misleidende communicatie van het gemeentebestuur over hoe goed onze gemeente het financieel doet, heeft gemeenteraadslid Erik Philibert de officiële cijfers van de laatste vier jaar grondig onderzocht. En die zien er helaas niet goed uit. “Boechout heeft dringend nood aan een verantwoord financieel beleid”, zegt Erik.

Naast de financiële resultaten van de gemeente zelf, zijn er ook die van het AGB, het Autonoom Gemeentebedrijf. “Dat is het gemeentelijk vehikel waarin sportpark Sneppenbos, het nieuwe politiekantoor en de kindercrèche werden ondergebracht”, legt Erik Philibert uit. “Het is belangrijk om ook die cijfers erbij te nemen, want het AGB en de gemeente zijn als communicerende vaten.” Verliezen in het AGB worden immers bijgepast door de gemeente. Lees: door alle inwoners van Boechout en Vremde.

Negatieve evolutie
Buiten het feit dat de cijfers op zich niet fraai zijn, is de N-VA ook ongerust over de negatieve evolutie die zich de laatste vier jaar voordeed. “De putten worden alsmaar dieper, de cijfers alsmaar roder”, stelt Erik vast. “Het gemeentebestuur met Pro aan het roer leeft al jaren boven zijn stand, zo blijkt uit de cijfers.” Hieronder vindt u een overzicht van de meest verontrustende vaststellingen:

• De schulden zijn de afgelopen vier jaar verdrievoudigd.
Ze stijgen van 9,7 miljoen euro in 2015 naar 27 miljoen in
2018. Dat is meer dan 2 000 euro schulden per inwoner.
In een gemiddelde Vlaamse gemeente is dat nog niet de
helft.

• De spaarpot van de gemeente raakt leeg. Wat er op de
zichtrekening van de gemeente stond, is op vier jaar tijd
met meer dan een kwart gedaald (- 950 000 euro).

• De gemeente is niet meer in staat om haar facturen op
tijd te betalen
zonder kaskrediet op te nemen.

• De kosten zijn niet onder controle. Op vier jaar tijd zijn
ze met 3,5 miljoen euro gestegen. En dat terwijl de
opbrengsten slechts 1,1 miljoen hoger liggen. Het tekort
van Boechout wordt daardoor elk jaar groter.

• De gemeente sloot haar rekeningen in de periode 2015-
2018 systematisch af met rode cijfers. Het tekort neemt
jaar na jaar toe.

Als de gemeente op deze manier verder doet, moet ze meer en meer gaan lenen. En hoewel de overheid ons waarschuwt dat geld lenen ook geld kost, hebben nog te weinig linkse besturen dat begrepen. “Een verantwoord financieel beleid is dringend nodig”, besluit Erik.

Boechout bij slechtste leerlingen van de klas
Een artikel in De Tijd van 21 augustus bevestigt dat Boechout wat de gemeentefinanciën betreft tot de slechtste leerlingen van de klas behoort. Het is pijnlijk te moeten vaststellen dat de werkelijke financiële toestand van Boechout nog veel slechter is. De berekening van 'De Tijd' houdt namelijk enkel rekening met de verliezen van de gemeente, en niet met die van het AGB. En ook daar stapelen de verliezen zich op, onder meer door de investeringen in sportpark Sneppenbos.