N-VA Boechout wil schepen van dierenwelzijn in Boechout-Vremde

Op 6 mei 2020

Erik Philibert, gemeenteraadslid voor N-VA Boechout-Vremde, stelt vast dat de gemeente één van de weinigen is waar er geen enkele schepen de bevoegdheid heeft.

Het bestuur is daar gewoon niet in geïnteresseerd”, merkt Philibert op. “Er zijn nochtans heel wat verbeteringen op dit vlak in onze gemeente mogelijk zoals de invoering van geluidsarm vuurwerk, het verbieden van pony’s die rondjes draaien op de kermis en een kordate aanpak van broodfokkers die de regels aan hun laars lappen. Zoiets straalt zeer negatief af op onze gemeente. Een schepen van dierenwelzijn zou in samenwerking met de politie en bevoegde instanties bijvoorbeeld vergunningen kunnen (her)bekijken, overtredingen kunnen vaststellen en men kan zelfs dieren in beslag laten nemen. Maar de gemeente laat begaan, want het is niemands bevoegdheid. Onbegrijpelijk.”

In Covid-19 tijden is deze problematiek trouwens actueler dan ooit. Heel wat gezinnen laten zich immers net nu verleiden tot de impulsaankoop van een (broodfok)puppy om verveling tegen te gaan bij hun kinderen. Ik verwacht dat een deel van die puppy’s binnen enkele maanden in het asiel zullen belanden als het schattige er af is’of wanneer blijkt dat het beestje toch meer werk, geld en tijd vraagt dan verwacht. Moest Boechout een schepen van dierenwelzijn hebben, dan zou die nu een sensibilisatiecampagne kunnen voeren tegen dergelijke impulsaankopen. Een huisdier neem je voor het leven, niet voor heel even.”

Daarnaast zou het voor de Boechoutenaren en Vremdenaren ook duidelijker zijn wie hun aanspreekpunt is wanneer ze dierenmishandeling, -verwaarlozing of -overlast willen melden en waar ze verloren gelopen of aangereden huisdieren kunnen aangeven. Dat is nu niet duidelijk.”

Ik hoop dan ook dat mijn vraag alsnog wordt ingewilligd en dat het gemeentebestuur binnen het schepencollege een bestaande schepen bijkomend belast met de bevoegdheid van dierenwelzijn. Er ligt voor hem/haar heel wat werk op de plank”, besluit Philibert.