Stoffen mondmasker voor elke inwoner: haalbaar en betaalbaar

Op 27 april 2020

Naar aanleiding van de aanhoudende corona-crisis in ons land, stelt gemeenteraadslid Sven Snyders voor om elke inwoner van Boechout-Vremde te voorzien van minstens 1 stoffen mondmasker. “Wij hebben reeds contact gehad met besturen van andere gemeenten die gelijkaardige initiatieven hebben genomen.” Aldus Snyders. “Dit is haalbaar én betaalbaar.”

Zo besliste de gemeente Mol intussen tot de aankoop van 41.000 mondmaskers via Think Pink voor een prijs van 79.000 euro. De conclusie hier is dat deze maskers dus ongeveer twee Euro per stuk zouden kosten. Voor de gemeente Boechout zou dit komen op een aankoop van ongeveer 30.000 euro. “Door de corona-crisis zal het gemeentebestuur hoe dan ook haar budget moeten her evalueren. Dit is een uitgelezen kans om in deze aankoop te voorzien en de nodige middelen vrij te maken. We hoeven hier niet te wachten op initiatieven van hogere overheden. We weten gewoon niet wanneer van daaruit iets zal worden ondernomen.” Aldus Snyders. “Intussen vernamen we dat de gemeente op dit voorstel is ingegaan en 40.000 chirurgische en 5000 stoffen maskers heeft besteld bij een lokaal Boechouts bedrijf, wij vinden dit een zeer goede zaak. Maar er zal nog meer nodig zijn om de crisis te bedwingen. We pleiten voor bijkomende bestellingen van stoffen maskers. Zodat elke inwoner van Boechout en Vremde een herbruikbaar masker in zijn of haar bezit heeft.”